Суб’єкт господарювання реалізує пальне на експорт: чи необхідно реєструватись платником акцизного податку.
Нікопольська ОДПІ доводить до відома платників, що відповідно до п.п.212.3.4 п.212.3 ст.212 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов’язковій реєстрації як платники акцизного податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб – підприємців до початку здійснення реалізації пального.
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Згідно з частиною першою ст.82 глави 15 Митного кодексу України від 13.03.2012 №4495-VI зі змінами та доповненнями експорт (остаточне вивезення) – це митний режим, відповідно до якого українські товари випускаються для вільного обігу за межами митної території України без зобов’язань щодо їх зворотного ввезення.
При цьому згідно з п.п.213.2.1 п.213.2 ст.213 ПКУ операції з вивезення (експорту) підакцизних товарів (продукції) платником податку за межі митної території України віднесено до операцій з підакцизними товарами, які не підлягають оподаткуванню акцизним податком.
Отже, суб’єкт господарювання, що здійснює експорт пального, не повинен реєструватись платником акцизного податку як особа, що реалізує пальне.
Підстави анулювання ліцензії на виробництво спирту
Нікопольська ОДПІ нагадує, що відповідно до ст.3 Закону України від 19.12.1995 №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» із змінами та доповненнями ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
заяви суб’єкта господарювання;
рішення про скасування державної реєстрації суб’єкта господарювання;
несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 днів від моменту призупинення ліцензії;
рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб’єктом господарювання марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту фальсифікації суб’єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів;
документа, який засвідчує передачу іншому суб’єкту господарювання у власність, володіння та/або користування приміщень та обладнання, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва алкогольних напоїв.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб’єктом господарювання письмового розпорядження про її анулювання.
Операції з нерухомістю: порядок оподаткування ПДВ
Порядок оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) операцій з постачання житла визначений п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ).
Зокрема, звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання житла (об’єктів житлового фонду), крім їх першого постачання, якщо інше не передбачено цим підпунктом.
Відповідно до п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 ПКУ перше постачання житла (об’єкта житлового фонду) це:
а) перша передача готового новозбудованого житла (об’єкта житлового фонду) у власність покупця або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) із спорудження такого житла за рахунок замовника;
б) перший продаж реконструйованого або капітально відремонтованого житла (об’єкта житлового фонду) покупцю, який є особою, іншою, ніж власник такого об’єкта на момент виведення його з експлуатації (використання) у зв’язку з такою реконструкцією або капітальним ремонтом, або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) на таку реконструкцію чи капітальний ремонт за рахунок замовника.
Тобто, операція з постачання послуг із спорудження житла (об’єкта житлового фонду) для будівельної організації (надавача послуг – підрядника) є першою поставкою житла відповідно до п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 ПКУ. Такі операції є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковуються за ставкою 20% незалежно від того, матеріали замовника чи підрядника використані для будівництва такого житла.
Операції з подальшої передачі готового новозбудованого житла покупцям –фізичним особам звільняються від оподаткування ПДВ згідно із п.п.197.1.14 п.197.1 ст.197 ПКУ.
Витяг з реєстру платників ПДВ надається за запитом платника податку
Для отримання документального підтвердження статусу платника ПДВ, суб’єкту господарювання необхідно подати до фіскального органу за своїм місцезнаходженням запит за формою 1-ЗВР про отримання витягу з Реєстру платників податку на додану вартість.
За запитом платника податку фіскальний орган надає безоплатно та безумовно протягом двох робочих днів, що настають за днем отримання такого запиту, витяг з реєстру платників ПДВ.
Форма запиту встановлена «Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість», затвердженого наказом МФУ від 14.11.14 №1130.
Витяг діє до внесення змін до реєстру.
Зазначена норма передбачена п. 183.11 ст. 183 Податкового кодексу України.
Зміни до Критеріїв блокування податкових накладних в ЕРПН
Міністерством фінансів наказом №776 внесено зміни до Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно змін, платник ПДВ має право подати Таблицю даних платника, у якій зазначає всі коди УКТ ЗЕД товарів, які купуються та постачаються ним на постійній основі.
Така Таблиця надсилається до реєстрації податкової накладної.
Тобто Таблицю можна подати без наявності факту зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
До Таблиці подається пояснення, в якому зазначається специфіка господарської діяльності, що має незмінний характер, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податків.
Таблиця даних з поясненнями розглядається фіскальною службою протягом п’яти робочих днів, що настають за днем отримання.
Для сільськогосподарських товаровиробників інформація з Таблиці даних платника буде враховуватись системою Моніторингу автоматично, тобто без розгляду фіскальним органом.
Для автоматичного врахування Таблиці сільськогосподарський товаровиробник має відповідати таким умовам:
- його внесено до Реєстру отримувачів бюджетної дотації та/або на 31.12.2016 року він застосовував спеціальний режим оподаткування ПДВ згідно зі ст. 209 Податкового кодексу (у редакції, що діяла на 31.12.2016). Про такий статус проставляється у Таблиці відповідна відмітка.
- сільгосптоваровиробник має загальну площу власної або орендованої землі понад 200 гектарів станом на 01.01.2017 року, що задекларована до 20 лютого 2017 року.
- за період з 01.01.2017 не було одночасної зміни засновника та керівника підприємства.
Крім того Таблиця даних буде враховуватись автоматично лише коли в ній зазначені коди з УКТ ЗЕД груп товарів, визначених наказом 776.
При виконанні всіх умов Таблиця приймається автоматично без здійснення процедури Моніторингу, тобто без участі фіскального органу та без наявності факту зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Розірвання договору постачання товарів/послуг за згодою сторін: коригування ПДВ
Нікопольська ОДПІ нагадує, що згідно із п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну (далі – ПН) в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).
Якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування (далі – РК) до ПН, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН (п.192.1 ст.192 ПКУ).
Відповідно до п.21 Порядку заповнення ПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №130, у разі здійснення коригування сум податкових зобов’язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні ПН, не пов’язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до ст.192 ПКУ постачальник (продавець) товарів/послуг складає РК до ПН за формою згідно із додатком 2 до ПН.
Отже, якщо постачальником товарів – платником ПДВ були визначені податкові зобов’язання з ПДВ та надалі сталися обставини, внаслідок яких неможливо виконати умови договору постачання товарів/послуг та/або відбулася зміна умов договору та/або був складений інший договір (розірвання договору за згодою сторін), то продавець – платник ПДВ за датою, визначеною п.187.1 ст.187 ПКУ, має право скласти РК до ПН та зменшити нараховану суму податкових зобов’язань з ПДВ. =
РК, складений постачальником товарів/послуг до ПН, яка видана їх отримувачу – платнику податку, підлягає реєстрації в ЄРПН, зокрема отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений РК отримувачу (п.192.1 ст.192 ПКУ).
Податковий кредит підприємства, який застосовує касовий метод податкового обліку: терміни формування
Нікопольська ОДПІ нагадує, що згідно з п.187.10 ст.187 Податкового кодексу України зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) платники податку, які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, водопостачання, водовідведення чи послуги, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, фізичним особам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, а також житлово-експлуатаційним конторам, квартирно-експлуатаційним частинам, об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості, визначають дату виникнення податкових зобов’язань та податкового кредиту за касовим методом, який встановлений п.п.14.1.266 п.14.1 ст.14 ПКУ.
Законом України від 21.12.2016 №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», зокрема, внесені зміни до п.198.6 ст.198 ПКУ, згідно з якими у разі, якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму ПДВ на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування (далі – ПН/РК), зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складання ПН/РК.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано ПН/РК в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення ПН/РК, у тому числі для платників податку, які застосовують касовий метод.
Зазначені норми набули чинності з 01.01.2017.
Отже, з 01.01.2017 терміни формування податкового кредиту платниками ПДВ, у тому числі платниками податку, які застосовують касовий метод податкового обліку, визначаються з урахуванням положень п.198.6 ст.198 ПКУ (не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення ПН/РК).
Більше інформації шукайте в розділі Податкова інформує
Сектор організації роботи